Jachtowy Sternik Morski kurs

  • PATENT – Jachtowy Sternik Morski PZŻ.
  • CENA KURSU – od 1399 zł (można rozłożyć płatność na raty).
  • CENA EGZAMINU350 zł lub ulgowa 175 zł dla młodzieży uczącej się.
  • MIEJSCE – SZCZECIN (start i koniec rejsu szkoleniowego), TRZEBIEŻ (egzamin).
  • TERMINY SZKOLEŃ – kliknij rezerwuj online. Najbliższe: 07.04.2024-14.04.2024, 14.04.2024-21.04.2024, 21.04.2024-28.04.2024.
kliper szkoła żeglarstwa

Jak wygląda kurs na patent jachtowego sternika morskiego?

Szkolenia na patent jachtowego sternika morskiego w 2024 roku rozpoczyna się i kończy w Szczecinie, a egzaminy odbywają się najczęściej w Trzebieży, czasami też w Stepnicy lub Świnoujściu. Prowadzimy te kursy żeglarstwa morskiego w formie rejsów szkoleniowych (czasami stacjonarnych manewrówek). Najczęściej morskie rejsy szkoleniowe zaczynają się w niedzielę wieczorem o godzinie 18:00 na przystani Centrum Żeglarskiego ul. Przestrzenna 21 w Szczecinie. Po krótkim szkoleniu z bezpieczeństwa na jachcie i zaprowiantowaniu wypływamy na Zalew Szczeciński i Morze Bałtyckie. W trakcie rejsu ćwiczymy manewrowanie jachtem morskim na żaglach i na silniku oraz zadania nawigacyjne i teorię z zakresu wymagań egzaminacyjnych na jachtowego sternika morskiego. Kurs online na razie nie jest dostępny na ten stopień, ale w trakcie szkolenia przećwiczymy dedykowane na patent jachtowy sternik morski testy z odpowiedziami i bez odpowiedzi.

Zdecydowaliśmy się na prowadzenie tych szkoleń w formie morskich rejsów szkoleniowych, wersja jachtowy sternik morski kurs weekendowy nie jest przewidziana, ponieważ uważamy, że weekendowa forma szkolenia jest dobra dla żeglarzy jachtowych, a szkolenie morskie wolimy połączyć z rejsem i manewrówką zbliżoną do późniejszych realnie uzyskiwanych uprawnień.

Na koniec kursu organizujemy egzamin na patent jachtowego sternika morskiego, najczęściej w piątek wieczorem lub w sobotę rano. Egzaminy na patent jachtowego sternika morskiego najczęściej odbywają się w Trzebieży lub w Stepnicy. Po egzaminie przypływamy do macierzystej mariny w Szczecinie. Najczęściej jest to późnym wieczorem lub w nocy w sobotę, dlatego jest możliwość pozostania w nocy z soboty na niedzielę na jachcie i wyokrętowania się w niedzielę rano.

Kto może wziąć udział w kursie na patent jachtowego sternika morskiego?

Żeby podejść do egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego w Szczecinie i w Trzebieży musisz spełnić określone warunki:

Jachtowy Sternik Morski wymagania:

  • mieć skończone 18 lat,
  • 200 godzin stażu morskiego, uzyskanego w minimum 2 rejsach i potwierdzonego opiniami z rejsu od kapitana jachtu,
  • patent żeglarza jachtowego PZŻ lub wiedzę i umiejętności na poziomie żeglarza jachtowego.
  • W kursie lub morskim rejsie szkoleniowym możesz uczestniczyć nie spełniając jeszcze wszystkich wymogów, także możesz popłynąć w rejs szkoleniowy mając już np. 16 lat lub nie mając doświadczenia żeglarskiego. Jednak, żeby efektywnie wykorzystać czas warto wcześniej zdobyć patent żeglarza jachtowego, doświadczenie morskie i zdobyć wiedzę teoretyczną.

Czy tydzień to wystarczająco dużo czasu by przygotować się do egzaminu na jachtowego sternika morskiego?

Nie. Kurs przygotowujący do egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego, który proponujemy jest przeznaczony dla żeglarzy, którzy mają wiedzę i umiejętności na poziomie żeglarza jachtowego (patent żeglarza jachtowego nie jest wymagany, ale najlepiej go zdobyć zanim pójdziemy na kurs sternika morskiego). Jeżeli po naszym tygodniowym szkoleniu planujesz podchodzić do egzaminu to powinieneś mieć również wcześniejsze doświadczenie morskie minimum 130-140 godzin żeglugi i opanować przed kursem jak najwięcej wiedzy teoretycznej z zakresu wymaganego na ten egzamin. Poza powtórką z teorii z żeglarza jachtowego dobrze opanować przede wszystkim wiadomości z zakresu mpzzm (światła i znaki dzienne statków, sygnały wzywania pomocy), charakterystyki świateł latarni i najlepiej przeczytać jeden z podręczników z zakresu jachtowego sternika morskiego. Instruktorzy na kursie mogą wiele zagadnień wytłumaczyć, ale sporą część teorii lepiej opanować przed kursem, a ten tydzień wykorzystać na pracę na mapach i zajęcia praktyczne, bo tego nie nauczysz się z książki ani z internetu. Oczywiście możesz wziąć udział w rejsie szkoleniowym jeśli nie spełniasz wszystkich wymogów do podejścia do egzaminu i zdobywać stopniowo wiedzę i staż.

Jachtowy Sternik Morski uprawnienia posiada do:

  • prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym po wodach śródlądowych,
  • prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich.

Ponadto patent ten (na podstawie § 13 ust 2. rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie uprawiania turystyki wodnej) daje uprawnienia motorowodnego sternika morskiego. Także zgodnie z przepisami jachtowy sternik morski uprawnienia motorowodne posiada z mocy prawa, ale żeby uzyskać patent motorowodnego sternika morskiego trzeba złożyć wniosek o wydanie patentu do Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego.

Ile godzin stażu potrzeba by podejść do egzaminu na jachtowego sternika morskiego?

Przepisy wymagają posiadania stażu morskiego pływania minimum 200 godzin (żagle + silnik z opinii z rejsów) uzyskanych w minimum 2 rejsach pełnomorskich. Na naszych tygodniowych rejsach szkoleniowych możesz uzyskać ok 70 godzin stażu, także nie mając żadnego stażu morskiego powinieneś planować czas potrzebny na jego uzyskanie na ok. 3 tygodnie. Oczywiście ilość godzin uzyskanych z konkretnego rejsu zależy od pogody i możliwości załogi.

Co muszę zabrać na szkoleniowy rejs morski?

Na szkoleniowy rejs morski po Bałtyku powinieneś zabrać własny śpiwór, dokument tożsamości (ważny dowód osobisty lub paszport), sztormiak lub inne ubranie przeciwdeszczowe, kalosze lub inne wodoodporne obuwie, trochę ciepłych ubrań, najlepiej trochę jedzenia na niedzielę wieczór, bo zależnie od sytuacji zaprowiantowanie robimy w niedzielę wieczorem lub w poniedziałek rano, opinie z rejsów jeżeli planujesz podchodzić do egzaminu i legitymację uczniowską/studencką jeżeli masz uprawnienia do zniżki.

JACHTOWY STERNIK MORSKI KURS

Na jakich jachtach odbywa się kurs jachtowego sternika morskiego?

Kurs jachtowego sternika morskiego prowadzimy na naszych własnych morskich jachtach szkoleniowych. Są to 3 kabinowe jednostki Dufour 36 Classic o nazwie MARENGO oraz Beneteau Oceanis 381 o nazwie FALANDO. W wyjątkowych sytuacjach możemy korzystać z innych podobnych jednostek czarterowych, które są dobrze wyposażonymi komercyjnymi jachtami pełnomorskimi, posiadającymi Kartę Bezpieczeństwa wydaną przez Urząd Morski oraz Orzeczenie Zdolności Żeglugowej wydane przez inspektora technicznego PZŻ lub świadectwo klasy wydane przez PRS.

Czy zakwaterowanie na jachcie jest w cenie kursu na sternika morskiego?

Tak, nasze jachty morskie mają trzy dwuosobowe kabiny a w kursie jachtowego sternika morskiego jeżeli jest pełne obłożenie bierze udział maksymalnie 6 uczestników + kapitan/instruktor. Zakwaterowanie obejmuje nocleg na naszym szkoleniowym jachcie morskim . Koszty wyżywienia, opłat portowych i zużytego paliwa nie są wliczone w cenę kursu. Pokrywa się je z tzw. kasy jachtowej – uczestnicy szkoleniowego rejsu morskiego poza kapitanem wpłacają po ok. 300 zł / tydzień wyznaczonemu II oficerowi i z tej kasy są pokrywane powyższe koszta. Na koniec rejsu osoba odpowiedzialna za kasę jachtową dokonuje rozliczenia kosztów.

Ile kosztuje kurs jachtowego sternika morskiego?

Kurs na patent jachtowego sternika morskiego rozpoczynający się w Szczecinie kosztuje 1499 zł. Aktualne ceny i promocje sprawdź podczas rezerwacji wybranego terminu.

Ile kosztuje egzamin na patent jachtowego sternika morskiego?

Egzamin na patent jachtowego sternika morskiego przeprowadzany najczęściej w Trzebieży kosztuje 350 zł. Osoby uprawnione do zniżki (osoby uczące się, które nie ukończyły 26 roku życia) płacą za egzamin 175 zł. Koszt wydania patentu jachtowego sternika morskiego to odpowiednio 50 zł i 25 zł dla osób uprawnionych do zniżki.

Patent sternika jachtowego czy jachtowego sternika morskiego?

Od 2013 roku nie ma w polskim systemie patentów żeglarskich patentu sternika jachtowego. Osoby, które uzyskały te uprawnienia przed 2013 rokiem, mogą złożyć wniosek do Polskiego Związku Żeglarskiego o wydanie patentu jachtowego sternika morskiego na podstawie patentu sternika jachtowego.

Jakie uprawnienia ma jachtowy sternik morski?

Patent jachtowego sternika morskiego uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych, które mogą być wyposażone w pomocniczy silnik o napędzie mechanicznym po wodach śródlądowych (bez ograniczeń) oraz po wodach morskich do 18 metrów długości, zarówno w porze dziennej jak i w porze nocnej.

Jakie warunki trzeba spełnić by uzyskać patent jachtowego sternika morskiego?

Trzeba mieć:

  • skończone 18 lat,
  • posiadać staż morski minimum 200 godzin pływania,
  • zdać egzamin z wiedzy i umiejętności.

Jak wygląda egzamin na patent jachtowego sternika morskiego?

Egzamin na patent jachtowego sternika morskiego składa się z części teoretycznej i praktycznej. Teoria obejmuje test złożony z 75 pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz zadanie nawigacyjne. Żeby zaliczyć część teoretyczną egzaminu na jachtowego sternika morskiego trzeba uzyskać minimum 65 poprawnych odpowiedzi i poprawnie rozwiązać zadanie nawigacyjne. W trakcie kursu omawiamy zagadnienia z zakresu jachtowy sternik morski baza pytań i jeżeli będziesz umiał odpowiedzieć na te pytania, powinieneś poradzić sobie z częścią testową egzaminu państwowego. Część praktyczna egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego obejmuje sprawdzenie umiejętności manewrowania morskim jachtem żaglowym na żaglach i na silniku. Najczęściej są to manewry takie jak:

  • zwrot przez sztag,
  • zwrot przez rufę,
  • podejście do człowieka za burtą,
  • podejście do nabrzeża,
  • odejście od nabrzeża,
  • postawienie jachtu w dryf.
  • Dobrze znać też pewne manewry dodatkowe takie jak:
  • refowanie żagli,
  • kotwiczenie,
  • podejście do boi,
  • odejście od boi.
  • Jachtowy sternik morski powinien również wykazać się znajomością podstawowych węzłów.

Jakie są stopnie żeglarskie w Polsce?

Obecnie w Polsce są 3 stopnie żeglarskie:

  • patent żeglarza jachtowego,
  • patent jachtowego sternika morskiego,
  • patent kapitana jachtowego.

Jak wyrobić patent jachtowego sternika morskiego?

Aby uzyskać patent jachtowego sternika morskiego po zdanym egzaminie należy złożyć podpisany wniosek ze zdjęciem o wydanie patentu do Polskiego Związku Żeglarskiego i załączyć oryginał zaświadczenia o zdanym egzaminie na patent jachtowego sternika morskiego oraz opinie z rejsów potwierdzające posiadany staż morski (oryginały lub poświadczone za zgodność z oryginałem kopie).

Co trzeba zrobić by spełnić wymagania egzaminacyjne?

Żeby zdać egzamin i spełnić wymagania egzaminacyjne na patent jachtowego sternika morskiego trzeba opanować cały program szkolenia przewidziany na stopień jachtowego sternika morskiego. Szczegółowe wymagania egzaminacyjne są określone przez Ministerstwo Sportu i Turystyki w rozporządzeniu w sprawie uprawiania turystyki wodnej.

Co obejmuje program szkolenia i wymagań egzaminacyjnych na sternika morskiego?

Zajęcia teoretyczne obejmują:

  • przepisy (w tym MPZZM – czyli Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu) oraz podstawy znajomości Kodeksu Morskiego,
  • locję morską oraz znajomość charakterystyk świateł latarni,
  • znajomość systemu IALA (międzynarodowy morski system oznakowania nawigacyjnego),
  • meteorologię,
  • planowanie rejsów morskich,
  • ratownictwo i zasady bezpieczeństwa,
  • sygnalizację i sposoby wzywania pomocy na morzu,
  • nawigację terestryczną i nawigację zliczeniową.

Do czego przygotowujemy przyszłych skiperów ?

Absolwenci szkolenia na jachtowego sternika morskiego będą przygotowani do pełnienia funkcji oficerskich na rejsach morskich a z czasem do samodzielnego prowadzenia rejsu jako kapitan jachtu pod warunkiem zdobycia niezbędnego doświadczenia.

Jakie inne uprawnienia są potrzebne by zostać kapitanem?

Jeżeli chcesz samodzielnie prowadzić rejsy morskie i wziąć odpowiedzialność za jacht i załogę, to poza patentem jachtowego sternika morskiego powinieneś zrobić uprawnienia SRC – szczególnie polecamy SRC w systemie RYA. Do tego poza uprawnieniami potrzebne jest odpowiednie doświadczenie zależnie od planowanej trasy rejsu, akwenu i rodzaju jachtu, którym będziecie żeglować. Komercyjni skiperzy powinni zrobić podstawowe przeszkolenie z konwencji STCW (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping). Podstawowe przeszkolenie czyli:

Zintegrowany Kurs Bezpieczeństwa (STCW) 4 moduły – Basic Safety Training IMO obejmuje:

  • indywidualne techniki ratunkowe (ITR),
  • przeciwpożarowy – stopień podstawowy,
  • elementarne zasady udzielania pierwszej pomocy medycznej,
  • bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wspólna.

W jaki sposób przygotować się teoretycznie do kursu jachtowego sternika morskiego?

Przed kursem jachtowego sternika morskiego trzeba przypomnieć sobie teorię z zakresu żeglarza jachtowego i postarać się opanować tyle teorii z zakresu sternika morskiego ile to możliwe przed kursem. Jachtowy Sternik Morski podręcznik niegdyś rekomendowany przez Główną Komisję Szkolenia Polskiego Związku Żeglarskiego to: Żeglarz jachtowy i jachtowy sternik morski. Książkę napisał Andrzej Kolaszewski i Piotr Świdwiński a wydało wydawnictwo Almapress.  Pierwsze wydanie miało miejsce w 1986 roku – to najpopularniejszy podręcznik żeglarski w Polsce. Nakład tej książki wyniósł ponad 200 000 egzemplarzy.

Ten bogato ilustrowany podręcznik uwzględnia najnowsze przepisy i zawiera materiał wymagany podczas egzaminów na patent żeglarza jachtowego i na patent jachtowego sternika morskiego.

Inną popularną wśród żeglarzy morskich książką jest Vademecum żeglarstwa morskiego. Książka została napisana wiele lat temu przez Jerzego W. Dziewulskiego, Marka Berkowskiego, Zbigniewa Dąbrowskiego. Podręcznik zawiera niezbędne wiadomości potrzebne kapitanom jachtów morskich. Jest zalecany przez Główną Komisję Szkolenia Polskiego Związku Żeglarskiego do szkolenia na patenty morskie – obecnie jachtowego sternika morskiego. Vademecum żeglarstwa morskiego stanowi dobrą lekturę dla tych, którzy chcą rozwinąć wiedzę żeglarską i porównać własne doświadczenia żeglarskie z podpowiedziami autorów. Książka ta jest dobrym podsumowaniem najważniejszych zagadnień morskich.

Dla ambitnych polecamy książki RYA – Royal Yachting Association, które są ciekawymi podręcznikami w wielu specjalistycznych dziedzinach związanych z żeglarstwem morskim. Sporo z nich zostało przetłumaczonych na język polski i wydanych przez wydawnictwo Almapress. Dla tych co dobrze znają język angielski polecamy przeczytanie tych książek w oryginale. Do dobry krok do rozwoju żeglarskiego i przygotowania się do egzaminu na prestiżowy patent RYA Yachtmaster Offshore.

Na polskim rynku jest też wiele innych podręczników żeglarskich dotyczących wiedzy i umiejętności z zakresu kursu na jachtowego sternika morskiego, wśród których można wymienić np.:

  • Jachtowy sternik morski e-book autorstwa Piotra Lewandowskiego,
  • Sternik jachtowy i ISSA tego samego autora wydane przez Morka,
  • Poradnik Egzaminacyjny autorstwa Mariusza Zawiszewskiego,
  • Inshore Skipper Toma Cunliffa,
  • Żegluj jak ekspert – tego same autora, który jest egzaminatorem RYA Yachtmaster Examiner,
  • Morskie żeglarstwo turystyczne – napisane przez Jeremy Evans,
  • Manewry portowe – Rob Gibson, wydawnictwo Almapress,
  • Profesjonalny skiper – Tom Cunliff.

Ponadto szereg testów egzaminacyjnych na jachtowego sternika morskiego wydanych w formie książek, e-booków lub materiałów elektronicznych w formie pdf lub dostępnych w internecie.

Czy kurs jachtowego sternika morskiego zrobić na Bałtyku czy w Chorwacji?

Kurs na jachtowego sternika morskiego w Chorwacji to dobry pomysł dla tych co chcą pomanewrować w ciepłym i wakacyjnym klimacie. Jednak dla tych co chcą zostać wilkami morskimi, niestraszna im słona woda i chcą spróbować żeglugi po rodzimym Morzu Bałtyckim to zapraszamy na kursy jachtowego sternika morskiego na Bałtyku organizowane przez nas.

Kto szkoli na patent jachtowego sternika morskiego PZŻ?

Nasza kadra to doświadczeni kapitanowie jachtowi i jachtowi sternicy morscy, z których wielu jest absolwentami Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie lub Akademii Morskiej w Szczecinie lub studentami Politechniki Morskiej w Szczecinie. Wielu naszych instruktorów robiło kursy STCW lub różne specjalistyczne szkolenia z nawigacji i obsługi radarów i map nawigacyjnych na Akademii. Jachtingu uczyli się przez wiele lat od najlepszych żeglarzy i instruktorów.

Zapraszamy na rejsy i szkolenia na jachtowego sternika morskiego w Szkole żeglarstwa „KLIPER”.

Jak kiedyś wyglądały szkolenia i egzaminy na patent jachtowego sternika morskiego?

Przed wiosną 2006 roku egzamin na patent jachtowego sternika morskiego PZŻ i kapitana jachtowego PZŻ przeprowadzała Centralna Komisja Egzaminacyjna PZŻ pod nadzorem Urzędu Morskiego. Centralna Komisja Egzaminacyjna miała kilka oddziałów terenowych. Żeby uzyskać patent jachtowego sternika morskiego trzeba było zdobyć znacznie większy staż morski niż obecnie. Wówczas 200 godzin stażu morskiego było wymagane na sternika jachtowego. Po sterniku jachtowym trzeba było mieć 600 godzin stażu morskiego zdobytego w kilku rejsach w tym minimum 100 godzin na pływach i 200 godzin prowadzenia rejsów morskich jako kapitan. Wówczas sternik jachtowy miał ograniczenie jeśli chodzi o jednostki morskie, które mógł prowadzić do 40 metrów kwadratowych żagla.

Żeby zostać jachtowym sternikiem morskim trzeba było zdać egzamin manewrowy, głównie z zaawansowanych manewrów na żaglach dużym jachtem morskim w porcie i na otwartym akwenie. Do tego zdać pisemny egzamin z nawigacji (w tym liczenie np. portów dołączonych na wodach pływowych), locji morskiej i przepisów. Do tego trzeba było zdać egzaminy ustne z 8 przedmiotów. Dopiero spełniając te wszystkie kryteria można było podchodzić do egzaminu końcowego, tzw. rozbójnika. Po zdaniu egzaminu końcowego uzyskiwało się wówczas dość rzadki i prestiżowy patent jachtowego sternika morskiego PZŻ, który wówczas był patentem porównywalnym do Yachtmastera RYA.

Obecnie rejsy i szkolenia na jachtowego sternika morskiego organizuje wiele podmiotów, również egzaminy na jachtowego sternika morskiego prowadzi wiele podmiotów egzaminacyjnych upoważnionych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, jednak zakres wymagań dotyczących wiedzy, umiejętności i doświadczenia jest znacznie niższy niż kilkanaście lat temu.

Czy jachtowy sternik morski może prowadzić jachty motorowe?

Tak. Uprawnienia jachtowego sternika morskiego upoważniają do prowadzenia jachtów motorowych do 18 metrów długości po wodach morskich. Jednak, żeby mieć potwierdzenie tych uprawnień napisane na patencie najlepiej wystąpić do Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego o wydanie patentu motorowodnego sternika morskiego PZMWiNW na podstawie patentu jachtowego sternika morskiego PZŻ. Wówczas będziemy mieli w ręku plastikowy dokument potwierdzający kwalifikacje, przetłumaczony na język angielski.

Czy jachtowy sternik morski to patent przydatny studentom i absolwentom uczelni morskich?

Tak, szczególnie jeśli lubią żeglować. Formalnie po ukończeniu kilku podstawowych kursów, popularnie określanych jako podstawowe STCW patenty wydawane przez Polski Związek Żeglarski stają się uprawnieniami zawodowymi. Czy zatem są to najlepsze uprawnienia dla studentów Uniwersytetu Morskiego lub Akademii? W jachtingu zawodowym na świecie znacznie wyżej są cenione certyfikaty i patenty RYA – Royal Yachting Association i to raczej nimi powinni być zainteresowani Ci z Was, którzy myślą o zajęciu się żeglarstwem zawodowo i pływaniu na superjachtach po morzach i oceanach. Jednak jeśli chcesz prowadzić rejsy morskie po Bałtyku lub rejsy morskie po Morzu Północnym, albo zostać Nauczycielem Żeglowania PZŻ lub Instruktorem Żeglarstwa PZŻ to na pewno patent jachtowego sternika morskiego może być przydatny w dalszej karierze.

Gdzie najlepiej zrobić patent jachtowego sternika morskiego?

Nasza szkoła prowadzi kursy na jachtowego sternika morskiego w Szczecinie, gdzie rozpoczynamy i kończymy szkolenie, które odbywa się w formie rejsu morskiego po Zalewie Szczecińskim i Bałtyku. Egzaminy najczęściej przeprowadzamy w Trzebieży. Ta niewielka miejscowość oddalona kilkadziesiąt kilometrów od Szczecina była kiedyś kolebką polskiego żeglarstwa morskiego. Mieścił się tutaj COŻ – Centralny Ośrodek Żeglarski PZŻ im. Andrzeja Benesza w Trzebieży. Wiele lat temu odbywało się tu wiele kursów z zakresu żeglarstwa morskiego nadzorowanych przez PZŻ, a uzyskanie patentu jachtowego sternika morskiego w Trzebieży było dużym osiągnięciem w żeglarskiej karierze. Później Centralny Ośrodek Żeglarstwa w Trzebieży podupadł na wiele lat i tak zasłużone miejsce dla polskiego żeglarstwa niszczało. Na szczęście po wielu latach znalazły się fundusze na odbudowę tej mariny żeglarskiej i od kilku lat marina w Trzebieży funkcjonuje i się rozwija.

Czy patent jachtowego sternika morskiego jest uznawany za granicą?

Tak. Jest uprawnienie międzynarodowe, podobnie jak polskie prawo jazdy. Egzamin na jachtowego sternika morskiego jest egzaminem państwowym. Uprawnienia wydawane przez Polski Związek Żeglarski powinny być uznawane również za granicą.

Czy w Szczecinie możne zdawać egzamin na jachtowego sternika morskiego?

Egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego w Szczecinie w zasadzie nie można przeprowadzić. Przepisy obecnie obowiązujące w Polsce stanowią, że egzaminy na patent jachtowego sternika morskiego muszą mieć miejsce na wodach morskich. Jezioro Dąbie to wg przepisów wody śródlądowe, a wodami morskimi są kanały, którymi podzielony jest Szczecin, jednak trudno jest na nich przeprowadzać manewry na żaglach, a często może to być wręcz zakazane przez przepisy portowe wydane przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. W związku z tym najbliższej Szczecina można przeprowadzać egzaminy na patent jachtowego sternika morskiego w Trzebieży lub w Stepnicy. Natomiast miejsce przeprowadzania rejsów i szkoleń przygotowujących do egzaminów na patenty morskie nie jest regulowane. W związku z tym mogą się odbywać kursy na patent jachtowego sternika morskiego w Szczecinie podobnie jak szkolenia na jachtowego sternika morskiego w Trzebieży. Te szkolenia realizujemy w województwie Zachodniopomorskim, natomiast nasza szkoła nie realizuje kursów na jachtowego sternika morskiego w Gdyni, Gdańsku lub Jastarni.

W jakich miejscach prowadzimy szkolenia w trakcie kursów na sternika morskiego?

Szkolenia są prowadzone w formie rejsów morskich szkoleniowych. Kursanci, którzy chcą zdać egzamin często przygotowują się do zdobycia uprawnień jachtowego sternika morskiego w Świnoujściu. Zdarza się też, że sporo trenujemy na jachtowego sternika morskiego w Stepnicy. W trakcie szkoleń odwiedzamy też porty takie jak Sassnitz, Dziwnów, Darłowo. Zdarza się, że realizujemy kurs jachtowego sternika morskiego w Kołobrzegu.

Szczegółowy plan rejsu zależy od warunków pogodowych, a trasę ustala kapitan – instruktor razem z kursantami i jest to część realizacji programu szkolenia na patent jachtowego sternika morskiego PZŻ, który to program zamieszczamy poniżej – program jachtowy sternik morski w pdf:

Bądź na bieżąco

Szkolimy w systemach