FAQ

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Na szkolenia teoretyczne:

  • najczęściej coś do notowania (zeszyt, długopis)

Na kursy śródlądowe:

  • ubranie przeciwdeszczowe
  • obuwie sportowe (z miękką podeszwą, żeby nie uszkodzić jachtów)
  • jedzenie/napoje

Na kursy morskie / rejsy morskie :

  • śpiwór
  • ubranie przeciwdeszczowe (najlepiej sztormiak + kalosze)
  • ciepłe ubranie,
  • czapka, rękawiczki, okulary przeciwsłoneczne
  • dokument tożsamości
  • opinie z rejsów (osoby podchodzące do egzaminu)
  • notatnik, długopis
  • mogą być przydatne także: latarka, scyzoryk,

Najczęściej w trakcie tygodniowego rejsu-kursu żeglujemy przez Zalew Szczeciński i Bałtyk do:

Sassnitz, Kołobrzegu, Świnoujścia, Dziwnowa, Trzebieży, Stralsundu.

Przy sprzyjającej pogodzie odwiedzamy również Bornholm

Żeby podejść do egzaminu potrzebujesz minimum 200h w co najminiej 2 rejsach morskich. Jeżeli masz minimum 100h stażu to możesz zapisać się na tygodniowy kurs z rejsem, jeżeli masz mniej godzin lub jeszcze nie pływałeś po morzu – możesz wybrać 2 tygodniowe turnusy (jeden po drugim lub w różnych terminach).

Tak. Jedynym dokumentem potwierdzającym odbycie stażu jest opinia z rejsu, najlepiej na druku PZŻ – do pobrania w zakładce “Sternik jachtowy” na naszej stronie. Wpisy w książeczce żeglarskiej lub pamiątkowe certyfikaty mają wartość “pamiątkową”, ale nie są honorowane przez PZŻ.

Do stażu wlicza się godziny przepływane na żaglach i na silniku (nawet jeśli silnikowe zdecydowanie przeważały). Żeby prawidłowo policzyć godziny – zsumuj rubryki “godziny na żaglach” i “godziny na silniku”.

Do stażu nie wlicza się godzin postoju (zarówno w portach jak i na kotwicy lub na bojce).

UWAGA: Niektórzy skiperzy w rubryce “razem godzin” wpisują również godziny postoju – pamiętaj, że uznane zostaną tylko godziny z rubryk: “żagle godz.” i “silnik godz.”

Staż z Chorwacji jest uznawany pod warunkiem, że rejs przebiegał po wodach pełnomorskich.

Pamiętaj, że Twoja dokumentacja egzaminacyjna jest weryfikowana przez Komisję Egzaminacyjną oraz w centrali PZŻ przed wystawieniem patentu. Jeżeli chcesz mieć pewność, że nikt nie zakwestionuje Twojego stażu z Chorwacji to wg zaleceń Komisji Szkolenia PZŻ powinna być na niej adnotacja: “rejs przebiegał po wodach pełnomorskich”.

Po każdym egzaminie dokumentacja jest wysyłana następnego dnia do centrali PZŻ w Warszawie. Normalny czas oczekiwania to około miesiąca. Przed i po sezonie patenty docierają szybciej, natomiast w szczycie sezonu trwa to dłużej – ponieważ jedna maszyna drukuje patenty dla ludzi z całej Polski.

Patent dotrze do Ciebie bezpośrednio z centrali PZŻet w Warszawie na podany we wniosku adres do korespondencji.

Dzięki wysokiemu poziomowi szkolenia i doświadczonej kadrze instruktorskiej, na przestrzeni lat mamy wysoką zdawalność egzaminów – bliską 100%. Oznacza to, że jeśli dobrze wykorzystasz czas na kursie, to powinieneś zdać egzamin. Najważniejsze elementy to: sprawne wykonanie manewru “człowiek za burtą” na żaglach, znajomość świateł i przepisów mpzzm, umiejętność czytania mapy i pomocy nawigacyjnych i znajomość “dobrej praktyki morskiej”.

Generalnie tak. Ponieważ robimy szkolenia w trybie dosyć intensywnym, nie ma czasu na naukę manewrowania od podstaw lub wykłady z zakresu żeglarza – także kurs jachtowego sternika morskiego jest przewidziany dla osób posiadających wiedzę i umiejętności z zakresu żeglarza jachtowego. Oznacza to, że możemy przyjąć na kurs osobę, która nie ma patentu żeglarza jachtowego, ale ma duże doświadczenie w żeglowaniu i samodzielnie przygotuje się z teorii z zakresu żeglarza jachtowego.